آریا بانو

آخرين مطالب

از "گردونه بخار" تا خیابان‌های پر ترافیک: داستان دگردیسی خودروها در ایران / اولین اتومبیل در دوره کدام شاه وارد کشور شد؟

از "گردونه بخار" تا خیابان‌های پر ترافیک: داستان دگردیسی خودروها در ایران / اولین اتومبیل در دوره کدام شاه وارد کشور شد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ورود اتومبیل به ایران، نه تنها یک پدیده تکنولوژیک بود، بلکه تحولی عمیق در فرهنگ و جامعه ایرانی ایجاد کرد. از زمانی که نخستین "گردونه بخار" به عنوان سوغات سفرهای فرنگ مظفرالدین شاه وارد کشور شد تا دهه‌های بعد که خیابان‌های تهران مملو از خودروهای رنگارنگ گردید، اتومبیل نقشی بی‌بدیل در تاریخ مدرن ایران ایفا کرد.

در این نوشتار، به کندوکاو در این دگردیسی می‌پردازیم و با نگاهی به چالش‌ها، تأثیرات، و دگرگونی‌های ایجاد شده در جامعه ایرانی، روایتی تازه از ورود و گسترش اتومبیل در ایران ارائه می دهیم.
مظفرالدین شاه و نخستین اتومبیل‌ها: آغازی برای مدرنیته
مظفرالدین شاه قاجار، با سفرهای خود به اروپا، با پدیده‌های نوظهور دنیای مدرن آشنا شد و نخستین کسی بود که اتومبیل را به ایران آورد. در سفر دوم خود به اروپا در سال 1279 هجری شمسی، او یک دستگاه اتومبیل کالسکه‌ای با سوخت زغال‌سنگ در بروکسل بلژیک خریداری کرد. این خودرو در سال 1280 هجری شمسی وارد ایران شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این خودرو به صورت یک کالسکه بخار بود و پس از آخرین سفر مظفرالدین‌شاه به فرنگ، در بندر انزلی با تحمّل مشکلات زیاد از کشتی پیاده شد و به راه افتاد.

آریا بانو


آریا بانو


همچنین، در نخستین سفر خود به اروپا، دو دستگاه اتومبیل از نوع «رنو» خریداری کرد که در ماه آگوست 1900 (مرداد ماه 1279) به ایران رسید و از نخستین خودروهایی بود که به ایران وارد شد. تنها راه اتومبیل‌رو در آن زمان در ایران، راه گیلان بود که به وسیله روس‌ها ساخته شده بود و به دست مأموران روسی هم اداره می‌شد.
چالش‌ها و مخاطرات اولیه: از گردنه ملاعلی تا سوء قصد به محمدعلی شاه
ورود اتومبیل به ایران با چالش‌های زیادی همراه بود. به دلیل نامناسب بودن کوچه و خیابان‌های تهران، این خودرو قادر به حرکت در شهر نبود و فقط اغلب روزها در میدان مشق به دستور مظفرالدین‌شاه به‌وسیله راننده فرانسوی آن، یعنی موسیو وارنه، به حرکت درآمده و موجب حیرت و شادی مردم می‌شد. مردم ایران در ابتدا به این وسیله نوظهور لقب گردونه بخار داده بودند.

آریا بانو


آریا بانو


شاه می‌خواست با اتومبیل تا قزوین بیاید، اما پس از یادآوری دردسرهای گردنه ملاعلی و آب‌ترش و منجیل، منصرف شد و به جای کالسکه بخاری به کالسکه اسبی نشست. قرار شد کالسکه بخار را راننده بلژیکی بدون مسافر به تهران بیاورد، اما در گردنه ملاعلی تصادف کرد و کالسکه بخار درهم شکست. شاه با کالسکه اسبی به تهران رسید و کالسکه بخار را با گاری به تهران آوردند تا تعمیر کنند.

آریا بانو


علاوه بر این، اتومبیل‌ها در آن دوران با خطرات دیگری نیز مواجه بودند. محمدعلی شاه، پس از آن‌که یک اتومبیل بدون اشکال از گردنه‌های گیلان به تهران رسید، در راه دیدار با یکی از خواهران خود بود که بمبی به سمت خیابان پرتاب شد و جمعی از شاطرها و کالسکه‌چی‌ها کشته و زخمی شدند، اما شاه که در اتومبیل بود، سالم ماند. این حادثه نشان‌دهنده ناامنی‌های اجتماعی و سیاسی آن دوران بود.

آریا بانو


گسترش فرهنگ اتومبیل‌رانی: از دربار قاجار تا تجار بوشهری و نقش احمد شاه
بعد از مظفرالدین‌شاه، محمدعلی‌شاه هم از کارگزاران خواست تا یک اتومبیل برایش بخرند. اتومبیل او بدون اشکال از گردنه‌های گیلان گذشت و به تهران رسید. احمد شاه قاجار، سومین شاه ایران، نیز سوار شدن بر ماشین را تجربه کرد. نقل است ناصرالملک، که مدت‌ها در انگلستان و فرانسه زندگی کرده بود، هنگام انتصاب به مقام نیابت سلطنت برای احمد شاه خردسال، یک دستگاه اتومبیل را به هزینه دولت ایران از اروپا خریداری کرد. این اتومبیل راهی تهران شد و مورد استفاده دربار قرار گرفت.
با گذشت زمان، تب خرید ماشین بین مردم عادی بالا گرفت و بسیاری در حد توان و وسع مالی خود می‌کوشیدند خودرویی برای خود تهیه کنند. علاوه بر دربار قاجار، سیاحان اروپایی نیز اتومبیل‌هایی را وارد ایران کردند، اما بعدها در میان سیاستمداران و ملاکان بزرگ و تجار سرشناس، به‌ویژه تجار بوشهری همچون حاج امین التجار و معین التجار بوشهری و دیگر تجار یزدی، شیرازی و کرمانی، خرید اتومبیل باب شد و به نوعی نشانه اشرافیت و چشم‌وهم‌چشمی تجار به شمار می‌رفت.

آریا بانو


نخستین قربانیان اتومبیل: از درویش‌خان تا نظامنامه عبور و مرور
افزایش تعداد خودروها در خیابان‌های تهران، ناگزیر با افزایش حوادث رانندگی همراه بود. یکی از اولین سوانح رانندگی ثبت شده مربوط به غلامحسین درویش‌خان، موسیقی‌دان برجسته ایرانی است. او در سال 1305 بر اثر برخورد یک خودرو با درشکه‌اش جان خود را از دست داد. این حادثه تلخ باعث شد تا اولین نظامنامه عبور و مرور تدوین شود که شامل مقرراتی برای رانندگان بود.
درویش‌خان شب چهارشنبه 2 اسفند 1305 از یک محفل موسیقی خارج شد و برای رفتن به خانه درشکه‌ای با دو اسب کرایه کرد. درشکه نمره 159 حامل درویش‌خان از خیابان امیریه به سمت شمال در حال حرکت بود. حسن درشکه‌چی در فکر و خیالات خود بود که ناگاه با خودروی فوردی برخورد کرد. شوفر فرنگی این خودرو بی‌احتیاطی کرد و به اسب‌های درشکه زد. اسب‌ها در جا می‌میرند و تکان سختی که به درشکه وارد می‌آید باعث می‌شود درویش از آن به بیرون پرتاب شود و با سر به زمین بخورد. پیکر نیمه‌جان او به بیمارستان نظمیه منتقل شد، اما پس از گذشت 5 روز درگذشت.

آریا بانو


قوانین عبور و مرور و ظهور مسیوکِلین: از نظامنامه تا چراغ‌های راهنمایی
پس از این واقعه، سرتیپ درگاهی آیین‌نامه‌ای به نام نظامنامه درشکه‌های عمومی تهیه کرد و نخستین نظامنامه عبور و مرور تدوین شد. در این نظامنامه، تمامی مقررات مربوط به رانندگی انواع وسایل نقلیه درج شده بود که تنها 20 رقم از علائم راهنمایی و رانندگی را در برمی‌گرفت. در این سال گواهینامه‌ها نیز درجه‌بندی شده و 3 نوع گواهینامه صادر شد. وزیرالوزرا نیز بعد از آن دستور داد اداره پلیس نظمیه، شعبه‌ای به نام «وسایط ناقله» تأسیس کند و مقر آن در خیابان باب همایون باشد.
اولین افسر آزمایش رانندگی که نام و امضای او در پای اوراق رانندگان زمان قاجاریه وجود دارد، به زبان فرانسه نوشته شده است و شخصی به‌نام مسیوکلین بود. پس از وی، این سمت به ناصرخان انشاء، اولین متخصص نظمیه، محول شد. اولین آیین‌نامه رانندگی نیز در زمان و ستد اهل سوئدی تهیه و تنظیم شد.
یکی از کارهای او، ترجمه و تنظیم نظامنامه بود که در آن قید شده بود راننده هنگام روز در شهر و اماکن پرجمعیت ضمن حرکت از سمت راست باید با سرعت 15 کیلومتر در ساعت و در خارج شهر 25 کیلومتر در ساعت و شب‌ها با ساعتی 10 کیلومتر براند. همچنین در موقع نزدیک شدن به حیوانات از قبیل اسب و قاطر، که طبعا از صدای ماشین وحشت دارند، از سرعت اتومبیل خود بکاهند و آرام حرکت کنند تا باعث وحشت و رم کردن حیوانات نشوند.
در 1309 هجری شمسی، اداره تشکیلات نظمیه مملکتی، قانونی در 38 ماده تنظیم کرد. براساس این آیین‌نامه، شوفر اتومبیل‌ها ملزم به رعایت برخی نکات می‌شدند که تا به آن روز مورد توجه نبود. از جمله مواد این آیین‌نامه عبارتند از:
1.اوراقی که رانندگان باید همیشه داشته باشند، عبارت است از تصدیق اداره نظمیه و تصدیق مالکیت (یا سواد تصدیق مالکیت)، قبوض مالیات و چنانچه اتومبیلی که می‌رانند کرایه یا کامیون باشد، ورقه معاینه نیز همراه آنها باشد.
2.هر اتومبیل باید دارای پنج پلاک باشد: پلاک کارخانه اتومبیل، پلاک اسم و آدرس صاحب اتومبیل، نمره عقب، نمره جلو و پلاک مالیات که به نمره جلوی اتومبیل نصب خواهد شد.
3. در موقع حرکت دادن ماشین، اولین وظیفه راننده این است که دست خود را بیرون آورده تا اتومبیل‌های عقب و همچنین مردم بدانند که قصد شروع حرکت دارد.
4. موقعی که راننده بخواهد داخل کوچه‌های سمت چپ شود، اول بوق می‌زند و در عین حال که مطابق نیم‌دایره بزرگی می‌چرخد، دست خود را از اتومبیل بیرون آورده و مواظب طرف راست باشد.
5. در شهر استعمال بوق‌هایی که صدای سوت یا صدای نکره دارند، قدغن است.
6. حرکت از عقب به کلی ممنوع و قدغن است.
7. عبور از وسط دستجات نظامیان و همچنین دستجات شاگردان مدارس و نیز از دسته تشییع جنازه قدغن است.
از مأموران کوله‌پشتی تا چراغ‌های اتوماتیک: تحولات ترافیکی در تهران
همزمان با گسترش شهر تهران و افزایش تعداد خودروها، نیاز به نصب چراغ‌های راهنمایی نیز بیشتر شد. اولین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سال‌های دهه 30 در تقاطع‌های مهم نصب شد، اما قبل از نصب این چراغ‌ها، مأموران راهنمایی از چراغ‌های قابل حمل استفاده می‌کردند. این چراغ‌ها به صورت کوله‌پشتی بودند که دارای دو چراغ قرمز و سبز و کلیدی برای خاموش و روشن کردن آنها بود. مأموران با پشت کردن به طرف رانندگان اتومبیل، آنان را متوقف می‌کردند یا دستور حرکت به آنان می‌دادند. بالاخره در سال‌های 39 و 40 چهارراه‌های تهران مجهز به چراغ اتوماتیک شد.
هشدارهای روزنامه اطلاعات: نگرانی از ترافیک و آلودگی هوا
تب خرید ماشین بین مردم عادی بالا گرفت و بسیاری در حد توان و وسع مالی خود می‌کوشیدند خودرویی برای خود تهیه کنند. ازدیاد ماشین هم باعث ایجاد ترافیک در معابر عمومی شد و هم هوای سالم پایتخت را در معرض خطر قرار داد. روزنامه اطلاعات در 27 آبان 1336 نسبت به افزایش بی‌رویه خودرو در شهر تهران هشدار داد و نوشت: «کثرتِ فوق‌العاده اتومبیل در تهران باعث شده تا وزارتِ فرهنگ و شهربانی از مردم درخواست کنند تا مراقب جان اطفال، به‌ویژه محصلین در خیابان‌ها باشند.» رئیس شهربانی گفت: «محصلین هر روز 4 بار به مدرسه می‌روند و جان آنها به هنگام عبور از خیابان‌ها با کثرت زیاد اتومبیل در خطر است. مردم باید به فرزندان خود مقررات را آموزش دهند تا خطری جان آنها را تهدید نکند.» وی گفت خیابان‌های تهران گنجایش 80 هزار اتومبیل را ندارد و هر هفته 150 اتومبیل به آنها اضافه می‌شود.

آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


میراث اتومبیل در تاریخ معاصر ایران
ورود اتومبیل به ایران داستانی است پر فراز و نشیب از تحولات تکنولوژیک، اجتماعی، و فرهنگی. از نخستین تلاش‌ها برای راندن "گردونه بخار" در خیابان‌های خاکی تهران تا هشدارهای نگران‌کننده درباره ترافیک و آلودگی هوا، اتومبیل همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ایرانیان بوده است. این وسیله نقلیه نوین، با تمام چالش‌ها و فرصت‌هایی که به همراه داشت، به یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده چهره مدرن ایران تبدیل شد.

آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1376378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمربی قرقیز: بیرون از خانه مشکل داریم!

درخواست ملی پوشان از هواداران تیم ملی

قدرت دید بی نهایت؛ روایت تجربه‌گر مرگ موقت از شعاع دید بی نهایتش

آتش زدن حشرات و شکنجه روح پس از جدایی از بدن!

دلیل ماندگار شدن نقش ناخدا خورشید از نظر داریوش ارجمند

روایتی از سختی‌های مستندسازی در شرایط جنگ

خاطره‌ای از شهادت سید حسن نصرالله

نشانه‌ های یک آدم روان‌پریش

تکرار تلاوت تکویر معروف در محفل

قطعه دلنشین در مدح پیامبر (ص)

قطعه ای متفاوت از قاری نوجوان محفل

توسل به وجود مبارک حضرت زهرا(س) در شب‌های قدر

خوش به حال ذوالفقار عجب رفیقی دار...

آسمون رنگ غربت گرفته...

تلاوت جدید قاری نوجوان؛ «صالح مهدی زاده» در محفل

فردا ساعت 16؛ صعود اولین تیم به جام جهانی 2026

دخیا درباره انتقال به فیورنتینا؛ عشق در نگاه اول!

روضه سوزناک محمدحسین حدادیان در وصف امام علی (ع)

شعرخوانی «محمد رسولی» در مدح امیرالمومنین(ع)

شوخی عباس موزون با نجم‌الدین شریعتی در برنامه زنده

تکان‌دهنده‌‌ترین روایت عباس موزون از یک تجربه‌گر مرگ!

وحید شمسایی: پای حق ماندن هزینه دارد

دلایل سختی تلاوت اصولی قرآن از زبان محمد اصفهانی

اجرای زنده محمد اصفهانی در وصف امام رضا (ع)

محمد اصفهانی از چگونگی ورودش به عرصه خوانندگی می گوید

ماجرای ساخت تیتراژ سریال ولایت عشق از زبان محمد اصفهانی

محمد اصفهانی: معلم کلاس اولم متوجه استعداد من در تلاوت قرآن شد

خاطرات شنیدنی محمد اصفهانی از شاگردی در کلاس های استاد شجریان

ماجرای ناراحتی استاد شجریان از محمد اصفهانی

قاری ها و تلاوت های پیشنهادی دکتر محمد اصفهانی به مخاطبین

محمد اصفهانی: لطفا به من استاد نگویید، استاد محمدرضا شجریان بود

اجرای زنده قطعه معروفِ «میشه ضامنم بشی» توسط غلامرضا صنعتگر

آماری از حوادث چهارشنبه‌سوری امسال

پویش "نه به تصادف" را جدی بگیریم

استوری/ من بنده ی دست بخشنده ات هستم

چه بغض‌ها در گلو رسوب شد

لالایی جبرییل برای سیدالشهدا در محفل

استوری/ از خونِ فرق مولامون، محراب کوفه پر خونِ

شدت اشتیاق و انتظار امیرالمؤمنین(ع) برای شهادت در کلامِ شهید مطهری

همین الان در بهشت و جهنم هستیم

نسل زد و آلفا رو جدی بگیرید

طرز تهیه شله زرد نذری برای شب‌های احیا

علت خشکی صبحگاهی مفاصل

سؤال حضرت زینب (س) از پدر در لحظات آخر عمر شریف حضرت

ماه از نیمکره شمالی و جنوبی!

خاکستری تر از دو سه سال گذشته ام

تماس ویژه هندرسون با توخل؛ باید دعوتم کنی!

برانکو: چین 15 بازیکن جدید دارد!

پوچتینو: تیم ملی آمریکا شماره یک جهان می‌شود

رنار: برانکو برای چین مربی خوبی است